Dr. Éger Istvánné
Legdrágább kincsünk az
egészség?
A közoktatás szerepe
az egészségmegőrzésben
Egészségünket
természetes állapotnak tartjuk, s leginkább hiányát vesszük észre. Tudjuk, az egészség megőrzéséhez jogunk van, ugyanakkor például állampolgári
kötelességünk, hogy bajba jutott embertársainkat elsősegélyben
részesítsük. Az egészség
megóvása azonban nem kizárólag egyéni felelősségünk, hanem
egyben állami feladat is, hiszen a lakosság
egészségi állapotának nyilvánvaló gazdasági vetületei is vannak.
Legdrágább kincsünk az egészség? A kérdésben benne rejlik a válasz is: igen, a szó
mindkét értelmében. Egyrészt költséges, másrészt értékes kincs.
De nemcsak szubjektív, hanem objektív értéket is képvisel, hiszen a négy
keréken előregördülő gazdasági növekedés egyik
"kereke" az emberi erőforrás, és mint ilyet,
hatékonysága alapján ítéljük meg. Azaz azt vizsgáljuk, hogy a
befektetett humánerő mennyire hatásosan járul hozzá
az emberi szükségletek és vágyak kielégítéséhez. "A
hatékonyság fogalma egyéni szinten könnyen értelmezhető: adott korlátok között a
legjobb eredmény számít hatékonynak.
Közösségi, társadalmi szinten azonban már nem mindig találunk ilyen
megoldást. A társadalmi hatékonyság
megítéléséhez a közgazdászok Pareto
hatékonysági elveit alkalmazzák. A társadalomnak mindig az a megoldás kedvezőbb, amely úgy növeli valamely szereplő jólétét, úgy javítja az egyik egyén
vagy csoport helyzetét, hogy másokét
nem rontja. A közösség erőforrásait
akkor használják fel optimálisan, ha az erőforrásokat nem lehet úgy átcsoportosítani, hogy bárki
helyzete javuljon, anélkül, hogy másoké ne romlana. Vagyis az egyik csoport helyzete már csak a másik rovására
javulhat."
A munkát végző ember sajátos módon miközben kielégíti más emberek szükségletét és vágyát, egyidejűleg megvalósítja és fenntartja önmagát. Ebben a folyamatban
pedig csak akkor tud maximális hatásfokkal részt
venni, ha egészséges, mégpedig a szó legtágabb értelmében: testileg és
lelkileg egyaránt. A kettő közötti szoros kölcsönhatást már kutatások százaival igazolták. A WHO
(Egészségügyi Világszervezet) úgy
határozta meg az egészséget, mint ami "nem pusztán a betegség vagy
kór hiánya, hanem a teljes fizikai, szellemi
és társadalmi jólét állapota". Negyven évvel később sokunk nem pusztán állapotnak tekinti az egészséget, hanem folyamatnak vagy képességnek
is.'
Amikor tehát az egyén az egész fizikai valójával részt vállal a gazdaság növekedésében, akkor nem tudja úgy szétválasztani az önmegvalósításra, létfenntartásra, illetve a termelésre fordított egészségét, mint ahogy
például egy telefonszámla részletes kimutatása alapján
tetten érhető, hogy mennyit költöttek magánbeszélgetésre, és mennyit
"közérdekre". Ezért egészségünk
megóvásáért, illetve adott esetben
helyreállításáért nemcsak egyénileg,
hanem az egész társadalomnak
áldozatot kell hoznia, hiszen nem tartozik a magánjavak közé. Még akkor sem,
ha napjainkban sok öntudatos állampolgár részéről azt a hozzáállást tapasztaljuk, hogy "az egészség mindenkinek a magánügye".
A közjavak
fogalmával David Hume (1711-1776) foglalkozott
először. Felismerte, hogy ha a magánpiac nem biztosíthat
közjavakat, mert a magánjavak egyik lényeges vonása,
hogy az egyének kizárhatók hasznaik élvezetéből, akkor kollektív döntéshozatallal a politikai piacnak be kell avatkoznia,
mert vannak olyan jószágok, amelyekből senkit
nem lehet kizárni és csak kollektívan teremthetők meg hatékonyan.
"Átmenetet képeznek a magánjavak és a közjavak között a
klubjószágok. Ezek esetében fennáll a csökkenő
átlagköltség - egy új fogyasztó
bekapcsolása mondjuk növeli a telefonhálózat fenntartásának fix költségeit -, de a fogyasztók
között fennáll a rivalizálás és a kizárás lehetősége. A klubjószágok biztosításában már egyáltalán
nem biztos, hogy az állam a legjobb szolgáltató. A
piacbarát liberális közgazdászok
visszatérő érvelési alapja, hogy a korábban közjószágnak kikiáltott
szolgáltatásokról - rendőri védelem, bíráskodás,
egészségügy, vízszolgáltatás - kimutatják,
hogy azok valójában nem teljesítik a közjavak definícióját." Néhány közgazdász a meritorikus javak kifejezést
használja azon magánjavakra,
amelyeket "biztosíthatna a magánpiac is, mégis a politikai piac
gondoskodik róluk vagy finanszírozza
őket, mivel az állampolgárok azt hiszik, hogy ha kizárólag a magánpiacon lehetne megszerezni őket,
akkor néhány ember nem fogyaszthatna megfelelő mennyiséget belőlük. A meritorikus javak azok számára magánjavak, akik fogyasztását
az állam támogatja, azon polgárok számára viszont
közjavak, akik finanszírozzák őket."
"Ki a cinikus?
Aki mindennek tudja
az árát, és semminek az
értékét."
(Oscar Wilde)
Kormányzati szinten is érezhetjük,
hogy még kellő beruházási kedv mellett is elsősorban arra áldozunk, ami az ember fizikai valóján kívül esik. "Meg kell vizsgálni, hogyan és milyen módszerekkel lehet mérni a humántőkébe történt befektetéseket. Erre azért van szükség, mert a humántőke a termelési folyamatok egyik legfontosabb része, így a mérése alapvető feladat."' Ódzkodunk minden olyan
invesztíciótól, ami "láthatatlanul eltűnik" az emberi szervezetben, legyen az oktatás vagy egészség. Rövid távú profitéhségünket nem elégíti ki a hosszabb és a matematika hagyományos
módszereivel kevésbé kiszámítható megtérülés. Arról nem is szólva,
hogy a gazdasági szakemberek - megalapozottan - azt állítják, hogy az emberek életkora
kiszámíthatatlan, a magyarok átlagéletkora pedig messze elmarad az élmezőnytől, ezért a
beruházás további kockázattal jár.
Itt vagyunk tehát ismét a közgazdaságtan klasszikus alaptételénél: Érjük el a
lehető legkisebb beruházással a
legnagyobb hasznot! Az egészségügyi és oktatási szakemberek viszont úgy vélekednek, hogy ők nem "hasznot hajtanak", hanem "értéket
hoznak létre". Olyan értéket, amely
majd egy géphez hasonlóan hasznot fog hajtani,
azzal a különbséggel, hogy egy gépnek van csereértéke. Az embernek még akkor sem lehet csereértéke, ha elharapódzóban van az a nézet, miszerint
"senki sem pótolhatatlan".
Az ember egyszeri és megismételhetetlen! Éppen ezért Adam Smith értékparadoxonról szóló tétele inkább csak "gyémántként" terjesztő ki az
emberre. Smith azt állította, hogy a
víz, mint rendkívül értékes jószág szinte semmibe sem kerül, mert az utolsó
csepp szinte nem ér semmit. Mivel nagyon sok van belőle, ezért az utolsó pohár már nem is kapós. A víz árát tehát
határára szabja meg. Az egyes ember
viszont unikum. Nehezen lenne
elfogadtatható az a gondolat, hogy a sor végén álló ember az utolsó pohár víz
hasonlatával élve, semmit sem ér. Mindegyikünkből
csak egyetlen létezik, azaz a gyémánthoz
hasonlóképpen nagyon értékes(nek kellene lennie),
miközben a gyémánttól eltérően használati értéke kiugróan magas. Egyéni és társadalmi érdekünk tehát azt kívánná meg, hogy az ember karbantartására, "állagmegőrzésére"
és fejlesztésére áldozzuk a legtöbbet. De nézzük, hogy így van-e ez a gyakorlatban?
Az egészségügy
sajátos közgazdasági vonásai
Az
egészségügy az egyik legnagyobb és leggyorsabban fejlődő ágazata a gazdaságnak, melyet sokféle piaci kudarc is jellemez. Ezért a mindenkori kormányzat, azaz a közösség beavatkozására
szorul.
"A
hagyományos gazdaságtan mesterségesen elkülöníti a
gazdagság létrehozását, illetve az egészség elérését és megőrzését. A hagyományos gazdasági módszerek és üzleti célok nemcsak érdektelenek az egészség javításában és megőrzésében, hanem sokszor igenis rombolják az egészséget. Még ha elismerik is az egészségmegőrzés szükségletét - például biztonsági
intézkedések és környezetvédelmi berendezések alkalmazásával a vegyi
üzemekben és az erőművekben -, a hagyományos gazdaságtan ezt költségként kezeli, és úgy tekint rá, mint a gazdasági és
üzleti növekedés akadályát képező
koloncra."
Ráadásul első pillantásra úgy tűnik,
hogy kifejezett gazdasági érdek a betegség:
"Minél többet költünk orvosra,
gyógyszerekre és betegségekre egy évben, annál nagyobb lesz a GNP, a nemzeti össztermék mutatója.
Más szavakkal, a hagyományos
nemzetgazdasági számítások az "egészségügy" szélesedő
tevékenységét úgy kezelik, mint a nemzeti
jólét pozitív összetevőjét. Az egészségügy azonban jelenlegi működése során elsősorban a
betegségekben érdekelt, legfontosabb feladata a gyógyítás. Senki sem vonja kétségbe a betegápolás vagy a gyógyszeripar
létezésének szükségességét. Mégis
furcsa, hogy a balesetek és a betegségek kapcsán felmerülő tevékenység
növekedését egy szélesebb, általános jólét
mutatójaként vegyék számításba. Nem
sok értelme van - kivéve hagyományos
közgazdasági szempontból - azt képzelni, hogy minél többet kell költenie
egy társadalomnak a balesetek, betegségek és katasztrófák ápoltjaira, annál jobb helyzetbe fog kerülni."
Másrészt
viszont rendkívül fontosak az egészségügy pozitív
externáliái, mint például a fertőző betegségek megelőzése vagy a különböző
orvostudományi kutatások. Annak ellenére, hogy a prevenció
szükségessége és hasznossága mindenki számára
evidencia, makrogazdasági szempontból hosszú távon inkább
jelent költségnövekedést, mintsem költségcsökkenést. Ez azzal
magyarázható, hogy "a különböző szűrővizsgálatok a betegségek megelőzése, illetve korai felismerése révén részint
csökkentik a kezelési költségeket, másrészt javítják a túlélés esélyét. Hosszabb távon az életkor előrehaladtával a
gyógyításra fordított költségek
jelentősen emelkednek. Az egészségügyi költségrobbanás egyik
összetevője a lakosság átlagos élettartamának
emelkedése. Vagyis a hatékony prevenciós
munkával elért költségmegtakarítás az egyén életkorának előrehaladtával
költségnövekedésben jelentkezik."5
Külön
tudományág, az egészség-gazdaságtan foglalkozik
ezeknek az ellentmondásoknak a feloldásával. Vizsgálódásának alapjául az
egészséget tekinti, melyről tudjuk, hogy "állapotát igen jelentősen
befolyásolják az egészségügyön teljesen kívülálló társadalmi-gazdasági
tényezők, mint például a jövedelem, életstílus,
oktatási színvonal, munka- és lakáskörülmények. Ebből
adódóan az egészséggazdaságtan vizsgálódási területének ma már csak egyik
területe az egészségügy.`
Egészségünk
megőrzése jogunk és kötelességünk
A Magyar
Köztársaság Alkotmánya a következőket fogalmazza meg az egészségről:
"A Magyar Köztársaság elismeri
és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez...
A kormány
meghatározza a szociális és egészségügyi ellátás állami
rendszerét, és gondoskodik az ellátás anyagi fedezetéről; ...
A Magyar
Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez... Ezt a
jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az egészségügyi
intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja
meg.""
Köztudomású
azonban, hogy a jog csak a lehetőségre garancia, de
nem magára az egészségre. Betegség, baleset mindenkit
érhet. Az utóbbi esetén állampolgári kötelességünk, hogy segítsünk bajba
jutott embertársainkon. Az elsősegélynyújtás a sürgős
helyszíni betegellátás első lépése. Segíteni
persze az tud igazán, akinek fogalma van a szakszerű elsősegélynyújtásról,
hiszen ezek a beavatkozások sokszor életet
menthetnek. A hozzáértés és gyorsaság élet-halál
kérdését döntheti el. Létezik-e ennél magasabb rendű szempont? Hogyan tudunk állampolgári kötelezettségünknek úgy megfelelni, hogy a legelemibb ismeretek
birtokában sem vagyunk?
Az egyedüli
célcsoport, ahol törvényi szinten szabályozott
az elsősegélynyújtás kötelező ismerete: az autóvezetés. Ez a törekvés mindenképpen dicséretes, de a
legkevésbé igazságos vagy logikus,
és nem utolsó sorban nem tartja szem előtt az esélyegyenlőség elvét.
Jogosítványt szerezni drága mulatság!
Szociális támogatás ebben a kategóriában nem létezik, azaz akinek nem futja a
tanfolyamra, annak a számára az elsősegélynyújtás ismerete magánjószággá
válik, amiből őt ki lehet zárni. De az igazi
kár nem őt éri elsődlegesen, mert a
legritkább eset az, hogy önmagunkra irányul
az elsősegélynyújtás. Az igazi károsult az embertárs lesz, azaz a baleset pillanatában
ha nincs szaktudással rendelkező személy a közelünkben, akkor minden
igyekezetünk ellenére magánjószággá válik
az egészségügy. Kizárhatóvá válik
belőle tehát - jelen esetben nem is
az, aki ne tudta volna megvenni a
szolgáltatást - az ember.
Gondoljuk csak meg, mit ér önmagában az összes olyan törekvésünk,
ami az uniós elvárásoknak történő megfelelésre vonatkozik! Lassan realitássá
válik, hogy a baleset bejelentésétől
számított 15. percben az ország minden pontjára elér a mentőszolgálat segítsége. De a klinikai halál állapotától számított 3.(!) perc elteltéig
kell megkezdeni az újraélesztést, azaz a
bejelentőnek kell életet mentenie!
Ha megfigyeljük az elmúlt öt év baleseti statisztikáit, akkor azt is láthatjuk, hogy habár a közút nagyon veszélyes üzem,
a legtöbb baleset mégsem ott következik be. Nehezen
indokolható tehát az, hogy éppen az autóvezetői ismeretekhez rendeltük hozzá az
elsősegélynyújtást.
Mindnyájunk közös örömére azt tapasztalhatjuk, hogy csökkenő tendenciát mutat a közúti balesetek aránya. Nem biztos tehát, hogy a megfelelő célcsoportba ruházunk be akkor,
amikor csak az autóvezetőket oktatjuk elsősegélynyújtásra. Persze egy
autóvezető a tudását nem csak a közúton alkalmazhatja! De
természetesen azt sem tudjuk garantálni, hogy a
balesetben nem az autóvezető lesz majd az a sérült, aki
segítségre szorul.
Jól
látható, hogy a háztartásban bekövetkezett balesetek száma szignifikánsan megnőtt az elmúlt időkben. Bő tíz év alatt megváltoztak a balesetek helyszíni
arányai. A gépkocsipark rohamos
fejlődésének természetes velejárója a közúti balesetek számának emelkedése, de
több mint 50%kal emelkedett a háztartási balesetek száma is. Lehet,
hogy ezt a gépesítés számlájára írhatjuk,
de az ok feltárása önmagában még nem
jelenti azt, hogy védekeztünk is a probléma ellen. Arra viszont
alkalmas, hogy kijelölje a célhoz vezető
utat. Rajtunk múlik, hogy rálépünk-e erre az útra!
Kinek a felelőssége az egyén egészsége?
Ha az állam
valóban az egészségünket tartaná a legdrágább kincsnek, akkor bizonyára
oktatná a védelmét. De ma Magyarországon a közoktatásban nincs ilyen tantárgy!
Távol áll tőlem, hogy a jelenleg oktatott
ismerettartalmak között fontossági
sorrendet állítsak fel, de azt tisztán kell látni, hogy sem a Pithagorasz-tétel, sem az alanyi és
tárgyas ragozás, sem pedig az éghajlati
övek ismerete nem tudnak életet
menteni. Érdemes elgondolkodnunk azon, hogy az informatika már évek óta
kötelező tantárgy. Fontosabbnak tekintjük
tehát az adatvédelmet, mint az embervédelmet? Vagy előbbrevalónak tekintjük a
vírus elleni védekezést a számítógépes
rendszeren, mint az emberi szervezetben?
Az úgynevezett
intelligens gépek ismertetőjegyei közé tartozik, hogy visszajelzik a meghibásodásukat, figyelmeztetnek a karbantartó munkálatokra, illetve szükség esetére különböző algoritmusokat kínál fel, melyek mentén akár magunk is elháríthatjuk a hibát. A mosogatógép jelzi, ha nincs benne elég só; a fénymásoló, ha beszorult a papír, a
számítógép, ha rosszul állítottuk le. Az ember nem gép
ugyan (hiszen ezért megismételhetetlen!), de bizonyára intelligens annyira,
mint egy átlagos háztartási gép. Meg kell, és lehet tehát
tanítani neki azt, hogy hogyan működik a szervezete, mivel
lehet az élettartamát növelni, mitől károsodik, és
hogyan lehet ilyen esetben visszafordíthatóvá tenni a
folyamatot.
Mindezzel nem
azt akarom mondani, hogy a fentiek tanítása
felesleges lenne, de úgy gondolom, hogy az elsősegélynyújtásnak,
egészségtannak is helyet kellene találnunk a Nemzeti
Alaptantervben a tantárgyak között a tankötelezettség
ideje alatt. Mindezeket pedig azzal indoklom, hogy
ezáltal az egész populáció ingyenesen juthatna ezekhez a szó szerint
életfontosságú ismeretekhez. Az
egészségügyre szűkösen rendelkezésre álló anyagi forrásokat így tudnánk indirekt úton bővíteni. Hasonló
gondolatokat fogalmaz meg dr.Tury
Peregrin is abban a cikkében, melyben
a sürgős szükség (nem tervezhető ellátás igénye) ellátásának elveiről, megvalósításának prioritásairól ír. "Szükséges érvényesíteni az
elsősegélynyújtás oktatásának
feltételeit, curriculumát. Kitüntetett cél a pedagógusképző intézmények megfelelő tagozatain a
leendő pedagógusokat felkészíteni
elsősegélynyújtás oktatására 10-18 éves korosztályok számára."
Ma már elfogadott tény, hogy az
egészségünkért ki-ki maga tehet a legtöbbet. Tény, hogy "az egészségfejlesztés,
a betegségek megelőzése az összes tényezőt
figyelembe véve hosszú távon
olcsóbb, de ez azt jelenti, hogy először jól tervezetten be kell fektetni jelentős erőforrásokat, melyek megtérülése jóval később jelentkezik.... Ezért ez a tevékenység és a hozzá kapcsolódó
kutatások is állami, központi forrásból
finanszírozandók. Ehhez hosszú távú kormányzati, parlamenti döntés és felelősségvállalás kell." Ilyen
befektetésnek tekinthetnénk az oktatást, melynek eredményeképpen tartós viselkedésváltozás jön létre, azaz megváltozna a népesség értékrendje, életmódja.
"Az
egészségfejlesztés viszont olyan folyamat, mely az egyének, csoportok számára testi-lelki-szellemi adottságaik lehető
legteljesebb kifejlesztését eredményezi a kedvező
társadalmi, gazdasági, törvénykezési környezet támogatásával."
Ezáltal megfordul, de legalábbis megoszlik a
felelősség aránya az egyén és az állam között. Márpedig
az állam legfontosabb feladati közé tartozik a piaci kudarcok orvoslása és a
szociális biztonság megteremtése. Amíg ezt nem sikerül
megvalósítania, addig munkája nem bevégeztetett. Ezáltal
válnak Petőfi Sándor "A XIX. század
költői"-hez írt sorai máig időszerűvé:
"..Ha majd a bőség
kosarából
Mindenki
egyaránt vehet,
Ha
majd a jognak asztalánál
Mind
egyaránt foglal helyet,
Ha majd
a szellem napvilága
Ragyog
be minden ház ablakán:
Akkor
mondhatjuk, hogy megálljunk,
Mert itt
van már a Kánaán!"