Dr. Éger Istvánné

Legdrágább kincsünk az egészség?

 

A közoktatás szerepe az egészségmegőrzésben

 

Egészségünket természetes állapotnak tartjuk, s leginkább hiányát ves­szük észre. Tudjuk, az egészség megőrzéséhez jogunk van, ugyanakkor például állampolgári kötelességünk, hogy bajba jutott embertársainkat elsősegélyben részesítsük. Az egészség megóvása azonban nem kizáró­lag egyéni felelősségünk, hanem egyben állami feladat is, hiszen a la­kosság egészségi állapotának nyilvánvaló gazdasági vetületei is vannak.

 

Legdrágább kincsünk az egészség? A kérdésben benne rej­lik a válasz is: igen, a szó mindkét értelmében. Egyrészt költséges, másrészt értékes kincs. De nemcsak szubjektív, hanem objektív értéket is képvisel, hiszen a négy keréken előregördülő gazdasági növekedés egyik "kereke" az embe­ri erőforrás, és mint ilyet, hatékonysága alapján ítéljük meg. Azaz azt vizsgáljuk, hogy a befektetett humánerő mennyire hatásosan járul hozzá az emberi szükségletek és vágyak kielégítéséhez. "A hatékonyság fogalma egyéni szinten könnyen értelmezhető: adott korlátok között a leg­jobb eredmény számít hatékonynak. Közösségi, társadalmi szinten azonban már nem mindig találunk ilyen megoldást. A társadalmi hatékonyság megítéléséhez a közgazdászok Pareto hatékonysági elveit alkalmazzák. A társadalomnak mindig az a megoldás kedvezőbb, amely úgy növeli vala­mely szereplő jólétét, úgy javítja az egyik egyén vagy cso­port helyzetét, hogy másokét nem rontja. A közösség erő­forrásait akkor használják fel optimálisan, ha az erőforráso­kat nem lehet úgy átcsoportosítani, hogy bárki helyzete ja­vuljon, anélkül, hogy másoké ne romlana. Vagyis az egyik csoport helyzete már csak a másik rovására javulhat."

 

A munkát végző ember sajátos módon miközben kielé­gíti más emberek szükségletét és vágyát, egyidejűleg meg­valósítja és fenntartja önmagát. Ebben a folyamatban pe­dig csak akkor tud maximális hatásfokkal részt venni, ha egészséges, mégpedig a szó legtágabb értelmében:  testileg és lelkileg egyaránt. A kettő közötti szoros kölcsönhatást már kutatások százaival igazolták. A WHO (Egészségügyi Világszervezet) úgy határozta meg az egészséget, mint ami "nem pusztán a betegség vagy kór hiánya, hanem a teljes fizikai, szellemi és társadalmi jólét állapota". Negyven év­vel később sokunk nem pusztán állapotnak tekinti az egészséget, hanem folyamatnak vagy képességnek is.'

 

Amikor tehát az egyén az egész fizikai valójával részt vállal a gazdaság növekedésében, akkor nem tudja úgy szétválasztani az önmegvalósításra, létfenntartásra, illetve a termelésre fordított egészségét, mint ahogy például egy telefonszám­la részletes kimutatása alapján tetten érhető, hogy mennyit költöttek ma­gánbeszélgetésre, és mennyit "közér­dekre". Ezért egészségünk megóvásá­ért, illetve adott esetben helyreállítá­sáért nemcsak egyénileg, hanem az egész társadalomnak áldozatot kell hoznia, hiszen nem tartozik a magánjavak közé. Még ak­kor sem, ha napjainkban sok öntudatos állampolgár részé­ről azt a hozzáállást tapasztaljuk, hogy "az egészség min­denkinek a magánügye".

 

A közjavak fogalmával David Hume (1711-1776) fog­lalkozott először. Felismerte, hogy ha a magánpiac nem biz­tosíthat közjavakat, mert a magánjavak egyik lényeges vo­nása, hogy az egyének kizárhatók hasznaik élvezetéből, ak­kor kollektív döntéshozatallal a politikai piacnak be kell avatkoznia, mert vannak olyan jószágok, amelyekből sen­kit nem lehet kizárni és csak kollektívan teremthetők meg hatékonyan. "Átmenetet képeznek a magánjavak és a köz­javak között a klubjószágok. Ezek esetében fennáll a csök­kenő átlagköltség - egy új fogyasztó bekapcsolása mondjuk növeli a telefonhálózat fenntartásának fix költségeit -, de a fogyasztók között fennáll a rivalizálás és a kizárás lehetősé­ge. A klubjószágok biztosításában már egyáltalán nem biz­tos, hogy az állam a legjobb szolgáltató. A piacbarát liberá­lis közgazdászok visszatérő érvelési alapja, hogy a korábban közjószágnak kikiáltott szolgáltatásokról - rendőri védelem, bíráskodás, egészségügy, vízszolgáltatás - kimutatják, hogy azok valójában nem teljesítik a közjavak definícióját." Né­hány közgazdász a meritorikus javak kifejezést használja azon magánjavakra, amelyeket "biztosíthatna a magánpiac is, mégis a politikai piac gondoskodik róluk vagy finanszí­rozza őket, mivel az állampolgárok azt hiszik, hogy ha kizá­rólag a magánpiacon lehetne megszerezni őket, akkor né­hány ember nem fogyaszthatna megfelelő mennyiséget be­lőlük. A meritorikus javak azok számára magánjavak, akik fogyasztását az állam támogatja, azon polgárok számára vi­szont közjavak, akik finanszírozzák őket."

 

"Ki a cinikus? Aki mindennek tudja

az árát, és semminek az értékét."

(Oscar Wilde)

 

Kormányzati szinten is érezhetjük, hogy még kellő be­ruházási kedv mellett is elsősorban arra áldozunk, ami az ember fizikai valóján kívül esik. "Meg kell vizsgálni, ho­gyan és milyen módszerekkel lehet mérni a humántőkébe történt befektetéseket. Erre azért van szükség, mert a hu­mántőke a termelési folyamatok egyik legfontosabb része, így a mérése alapvető feladat."' Ódzkodunk minden olyan invesztíciótól, ami "láthatatlanul eltűnik" az emberi szer­vezetben, legyen az oktatás vagy egészség. Rövid távú profitéhségünket nem elégíti ki a hosszabb és a matema­tika hagyományos módszereivel kevésbé kiszámítható megtérülés. Arról nem is szólva, hogy a gazdasági szakem­berek - megalapozottan - azt állítják, hogy az emberek életkora kiszámíthatatlan, a magyarok átlagéletkora pe­dig messze elmarad az élmezőnytől, ezért a beruházás to­vábbi kockázattal jár. Itt vagyunk tehát ismét a közgazda­ságtan klasszikus alaptételénél: Érjük el a lehető legkisebb beruházással a legnagyobb hasznot! Az egészségügyi és ok­tatási szakemberek viszont úgy vélekednek, hogy ők nem "hasznot hajtanak", hanem "értéket hoznak létre". Olyan értéket, amely majd egy géphez hasonlóan hasznot fog hajtani, azzal a különbséggel, hogy egy gépnek van csere­értéke. Az embernek még akkor sem lehet csereértéke, ha elharapódzóban van az a nézet, miszerint "senki sem pó­tolhatatlan". Az ember egyszeri és megismételhetetlen! Éppen ezért Adam Smith értékparadoxonról szóló tétele inkább csak "gyémántként" terjesztő ki az emberre. Smith azt állította, hogy a víz, mint rendkívül értékes jószág szinte semmibe sem kerül, mert az utolsó csepp szinte nem ér semmit. Mivel nagyon sok van belőle, ezért az utolsó pohár már nem is kapós. A víz árát tehát határára szabja meg. Az egyes ember viszont unikum. Nehezen lenne elfogadtatható az a gondolat, hogy a sor végén álló ember az utolsó pohár víz hasonlatával élve, semmit sem ér. Mindegyikünkből csak egyetlen létezik, azaz a gyé­mánthoz hasonlóképpen nagyon értékes(nek kellene len­nie), miközben a gyémánttól eltérően használati értéke kiugróan magas. Egyéni és társadalmi érdekünk tehát azt kívánná meg, hogy az ember karbantartására, "állagmeg­őrzésére" és fejlesztésére áldozzuk a legtöbbet. De nézzük, hogy így van-e ez a gyakorlatban?

 

Az egészségügy sajátos közgazdasági vonásai

 

Az egészségügy az egyik legnagyobb és leggyorsabban fej­lődő ágazata a gazdaságnak, melyet sokféle piaci kudarc is jellemez. Ezért a mindenkori kormányzat, azaz a közösség beavatkozására szorul.

 

"A hagyományos gazdaságtan mesterségesen elkülöní­ti a gazdagság létrehozását, illetve az egészség elérését és megőrzését. A hagyományos gazdasági módszerek és üzle­ti célok nemcsak érdektelenek az egészség javításában és megőrzésében, hanem sokszor igenis rombolják az egész­séget. Még ha elismerik is az egészségmegőrzés szükségle­tét - például biztonsági intézkedések és környezetvédelmi berendezések alkalmazásával a vegyi üzemekben és az erő­művekben -, a hagyományos gazdaságtan ezt költségként kezeli, és úgy tekint rá, mint a gazdasági és üzleti növeke­dés akadályát képező koloncra."

 

Ráadásul első pillantásra úgy tűnik, hogy kifejezett gazdasági érdek a betegség: "Minél többet költünk orvos­ra, gyógyszerekre és betegségekre egy évben, annál na­gyobb lesz a GNP, a nemzeti össztermék mutatója. Más szavakkal, a hagyományos nemzetgazdasági számítások az "egészségügy" szélesedő tevékenységét úgy kezelik, mint a nemzeti jólét pozitív összetevőjét. Az egészségügy azonban jelenlegi működése során elsősorban a betegségekben ér­dekelt, legfontosabb feladata a gyógyítás. Senki sem von­ja kétségbe a betegápolás vagy a gyógyszeripar létezésének szükségességét. Mégis furcsa, hogy a balesetek és a beteg­ségek kapcsán felmerülő tevékenység növekedését egy szé­lesebb, általános jólét mutatójaként vegyék számításba. Nem sok értelme van - kivéve hagyományos közgazdasági szempontból - azt képzelni, hogy minél többet kell költe­nie egy társadalomnak a balesetek, betegségek és kataszt­rófák ápoltjaira, annál jobb helyzetbe fog kerülni."

 

Másrészt viszont rendkívül fontosak az egészségügy pozitív externáliái, mint például a fertőző betegségek megelőzése vagy a különböző orvostudományi kutatások. Annak ellenére, hogy a prevenció szükségessége és hasz­nossága mindenki számára evidencia, makrogazdasági szempontból hosszú távon inkább jelent költségnöveke­dést, mintsem költségcsökkenést. Ez azzal magyarázható, hogy "a különböző szűrővizsgálatok a betegségek megelő­zése, illetve korai felismerése révén részint csökkentik a kezelési költségeket, másrészt javítják a túlélés esélyét. Hosszabb távon az életkor előrehaladtával a gyógyításra fordított költségek jelentősen emelkednek. Az egészség­ügyi költségrobbanás egyik összetevője a lakosság átlagos élettartamának emelkedése. Vagyis a hatékony prevenci­ós munkával elért költségmegtakarítás az egyén életkorá­nak előrehaladtával költségnövekedésben jelentkezik."5

 

Külön tudományág, az egészség-gazdaságtan foglalko­zik ezeknek az ellentmondásoknak a feloldásával. Vizsgá­lódásának alapjául az egészséget tekinti, melyről tudjuk, hogy "állapotát igen jelentősen befolyásolják az egészség­ügyön teljesen kívülálló társadalmi-gazdasági tényezők, mint például a jövedelem, életstílus, oktatási színvonal, munka- és lakáskörülmények. Ebből adódóan az egészség­gazdaságtan vizsgálódási területének ma már csak egyik területe az egészségügy.`

 

Egészségünk megőrzése jogunk és kötelességünk

 

A Magyar Köztársaság Alkotmánya a következőket fogal­mazza meg az egészségről:

 

"A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti min­denki jogát az egészséges környezethez...

A kormány meghatározza a szociális és egészségügyi ellátás állami rendszerét, és gondoskodik az ellátás anyagi fedezetéről; ...

 

A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez... Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az egész­ségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja meg.""

 

Köztudomású azonban, hogy a jog csak a lehetőségre garancia, de nem magára az egészségre. Betegség, baleset mindenkit érhet. Az utóbbi esetén állampolgári köteles­ségünk, hogy segítsünk bajba jutott embertársainkon. Az elsősegélynyújtás a sürgős helyszíni betegellátás első lépé­se. Segíteni persze az tud igazán, akinek fogalma van a szakszerű elsősegélynyújtásról, hiszen ezek a beavatkozá­sok sokszor életet menthetnek. A hozzáértés és gyorsaság élet-halál kérdését döntheti el. Létezik-e ennél magasabb rendű szempont? Hogyan tudunk állampolgári kötelezett­ségünknek úgy megfelelni, hogy a legelemibb ismeretek birtokában sem vagyunk?

 

Az egyedüli célcsoport, ahol törvényi szinten szabályo­zott az elsősegélynyújtás kötelező ismerete: az autóvezetés. Ez a törekvés mindenképpen dicséretes, de a legkevésbé igazságos vagy logikus, és nem utolsó sorban nem tartja szem előtt az esélyegyenlőség elvét. Jogosítványt szerezni drága mulatság! Szociális támogatás ebben a kategóriában nem létezik, azaz akinek nem futja a tanfolyamra, annak a számára az elsősegélynyújtás ismerete magánjószággá vá­lik, amiből őt ki lehet zárni. De az igazi kár nem őt éri el­sődlegesen, mert a legritkább eset az, hogy önmagunkra irányul az elsősegélynyújtás. Az igazi károsult az embertárs lesz, azaz a baleset pillanatában ha nincs szaktudással ren­delkező személy a közelünkben, akkor minden igyekeze­tünk ellenére magánjószággá válik az egészségügy. Kizár­hatóvá válik belőle tehát - jelen esetben nem is az, aki ne tudta volna megvenni a szolgáltatást - az ember.

 

Gondoljuk csak meg, mit ér önmagában az összes olyan törekvésünk, ami az uniós elvárásoknak történő megfele­lésre vonatkozik! Lassan realitássá válik, hogy a baleset be­jelentésétől számított 15. percben az ország minden pont­jára elér a mentőszolgálat segítsége. De a klinikai halál ál­lapotától számított 3.(!) perc elteltéig kell megkezdeni az újraélesztést, azaz a bejelentőnek kell életet mentenie!

 

Ha megfigyeljük az elmúlt öt év baleseti statisztikáit, akkor azt is láthatjuk, hogy habár a közút nagyon veszé­lyes üzem, a legtöbb baleset mégsem ott következik be. Nehezen indokolható tehát az, hogy éppen az autóvezetői ismeretekhez rendeltük hozzá az elsősegélynyújtást.

 

Mindnyájunk közös örömére azt tapasztalhatjuk, hogy csökkenő tendenciát mutat a közúti balesetek ará­nya. Nem biztos tehát, hogy a megfelelő célcsoportba ru­házunk be akkor, amikor csak az autóvezetőket oktatjuk elsősegélynyújtásra. Persze egy autóvezető a tudását nem csak a közúton alkalmazhatja! De természetesen azt sem tudjuk garantálni, hogy a balesetben nem az autóvezető lesz majd az a sérült, aki segítségre szorul.

 

Jól látható, hogy a háztartásban bekövetkezett balese­tek száma szignifikánsan megnőtt az elmúlt időkben. Bő tíz év alatt megváltoztak a balesetek helyszíni arányai. A gép­kocsipark rohamos fejlődésének természetes velejárója a közúti balesetek számának emelkedése, de több mint 50%­kal emelkedett a háztartási balesetek száma is. Lehet, hogy ezt a gépesítés számlájára írhatjuk, de az ok feltárása önma­gában még nem jelenti azt, hogy védekeztünk is a problé­ma ellen. Arra viszont alkalmas, hogy kijelölje a célhoz ve­zető utat. Rajtunk múlik, hogy rálépünk-e erre az útra!

 

Kinek a felelőssége az egyén egészsége?

 

Ha az állam valóban az egészségünket tartaná a legdrágább kincsnek, akkor bizonyára oktatná a védelmét. De ma Ma­gyarországon a közoktatásban nincs ilyen tantárgy! Távol áll tőlem, hogy a jelenleg oktatott ismerettartalmak között fontossági sorrendet állítsak fel, de azt tisztán kell látni, hogy sem a Pithagorasz-tétel, sem az alanyi és tárgyas rago­zás, sem pedig az éghajlati övek ismerete nem tudnak éle­tet menteni. Érdemes elgondolkodnunk azon, hogy az in­formatika már évek óta kötelező tantárgy. Fontosabbnak tekintjük tehát az adatvédelmet, mint az embervédelmet? Vagy előbbrevalónak tekintjük a vírus elleni védekezést a számítógépes rendszeren, mint az emberi szervezetben?

 

Az úgynevezett intelligens gépek ismertetőjegyei közé tartozik, hogy visszajelzik a meghibásodásukat, figyelmez­tetnek a karbantartó munkálatokra, illetve szükség eseté­re különböző algoritmusokat kínál fel, melyek mentén akár magunk is elháríthatjuk a hibát. A mosogatógép jel­zi, ha nincs benne elég só; a fénymásoló, ha beszorult a papír, a számítógép, ha rosszul állítottuk le. Az ember nem gép ugyan (hiszen ezért megismételhetetlen!), de bi­zonyára intelligens annyira, mint egy átlagos háztartási gép. Meg kell, és lehet tehát tanítani neki azt, hogy ho­gyan működik a szervezete, mivel lehet az élettartamát növelni, mitől károsodik, és hogyan lehet ilyen esetben visszafordíthatóvá tenni a folyamatot.

 

Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy a fentiek tanítása felesleges lenne, de úgy gondolom, hogy az első­segélynyújtásnak, egészségtannak is helyet kellene talál­nunk a Nemzeti Alaptantervben a tantárgyak között a tankötelezettség ideje alatt. Mindezeket pedig azzal indoklom, hogy ezáltal az egész populáció ingyenesen jut­hatna ezekhez a szó szerint életfontosságú ismeretekhez. Az egészségügyre szűkösen rendelkezésre álló anyagi for­rásokat így tudnánk indirekt úton bővíteni. Hasonló gon­dolatokat fogalmaz meg dr.Tury Peregrin is abban a cik­kében, melyben a sürgős szükség (nem tervezhető ellátás igénye) ellátásának elveiről, megvalósításának prioritása­iról ír. "Szükséges érvényesíteni az elsősegélynyújtás okta­tásának feltételeit, curriculumát. Kitüntetett cél a peda­gógusképző intézmények megfelelő tagozatain a leendő pedagógusokat felkészíteni elsősegélynyújtás oktatására 10-18 éves korosztályok számára."

 

Ma már elfogadott tény, hogy az egészségünkért ki-ki maga tehet a legtöbbet. Tény, hogy "az egészségfejlesztés, a betegségek megelőzése az összes tényezőt figyelembe vé­ve hosszú távon olcsóbb, de ez azt jelenti, hogy először jól tervezetten be kell fektetni jelentős erőforrásokat, melyek megtérülése jóval később jelentkezik.... Ezért ez a tevé­kenység és a hozzá kapcsolódó kutatások is állami, köz­ponti forrásból finanszírozandók. Ehhez hosszú távú kor­mányzati, parlamenti döntés és felelősségvállalás kell." Ilyen befektetésnek tekinthetnénk az oktatást, melynek eredményeképpen tartós viselkedésváltozás jön létre, azaz megváltozna a népesség  értékrendje, életmódja.

 

"Az egészségfejlesztés viszont olyan folyamat, mely az egyének, csoportok számára testi-lelki-szellemi adottsá­gaik lehető legteljesebb kifejlesztését eredményezi a kedvező társadalmi, gazdasági, törvénykezési környezet támogatásával." Ezáltal megfordul, de legalábbis megoszlik a felelősség aránya az egyén és az állam között. Márpedig az állam legfontosabb feladati közé tartozik a piaci kudarcok orvoslása és a szociális biztonság megte­remtése. Amíg ezt nem sikerül megvalósítania, addig munkája nem bevégeztetett. Ezáltal válnak Petőfi Sándor "A XIX. század költői"-hez írt sorai máig idősze­rűvé:

 

"..Ha majd a bőség kosarából

Mindenki egyaránt vehet,

Ha majd a jognak asztalánál

Mind egyaránt foglal helyet,

Ha majd a szellem napvilága

Ragyog be minden ház ablakán:

Akkor mondhatjuk, hogy megálljunk,

Mert itt van már a Kánaán!"